Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste auto rolt nieuw parkeergebouw Bouwcampus in

Parkeergebouw

DIEPENBEEK - POM Limburg en provincie Limburg openen het parkeergebouw dat ze samen realiseerden op Bouwcampus 2.0. In aanwezigheid van gedeputeerde Tom Vandeput en burgemeester Rik Kriekels reed de eerste auto de gloednieuwe parkeergarage binnen. Daarmee is nog voor de start van het academiejaar gratis parkeergelegenheid voor campusbezoekers en studenten verzekerd. De parkeergarage biedt plaats aan 350 wagens, maar kan later worden uitgebreid naar 500 plaatsen. De ontwikkeling gebeurde in de hoogte, grotendeels op de bestaande parkeerplaats, waardoor de groene ruimte minimaal werd aangetast. Het bouwwerk kwam tot stand in opdracht van het Limburgse provinciebestuur en Limburg DC, uitgevoerd door POM Limburg.

Bouwcampus 2.0, een gezamenlijk project van POM Limburg, Embuild Limburg en UHasselt, staat voor gedurfde experimenten en grensverleggende ideeën. “Het nieuwe parkeergebouw belichaamt deze toekomstgerichte aanpak”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg. “Het gebouw is modulair opgezet en kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften. Opmerkelijk is ook de snelheid waarmee het is neergezet. De volledige betonstructuur kwam in minder dan zes maanden tot stand met als resultaat een totale doorlooptijd van slechts 10 maanden.” Dit werd mogelijk gemaakt met de inzet van Building Information Modeling (BIM), een digitaal 3D-model van het gebouw, en de prefab constructie van betonnen elementen. De realisatie van de parkeergarage werd mede mogelijk gemaakt dankzij een provinciale financiering van 6,8 miljoen euro.

Circulaire toekomst
Het ontwerp van het parkeergebouw is het resultaat van de samenwerking tussen Democo, Debuild en Jaspers-Eyers Architecten. Tom Vandeput: “Vandaag biedt de parkeergarage plaats aan 350 wagens, maar met de mogelijkheid om een extra verdieping toe te voegen, kan dat aantal significant worden uitgebreid.” Het gebouw is ontworpen met hogere plafonds dan standaardparkeergarages en beschikt over een centrale hellingbaan die indien nodig kan worden verwijderd. “Zo behoudt het langer haar vastgoedwaarde. Het gebouw hoeft dus niet te worden gesloopt na verloop van tijd, maar kan een nieuwe invulling krijgen”, zegt Tom Vandeput. Door zonnepanelen en laadpalen met een slim energiemanagementsysteem te integreren, is het gebouw zelfvoorzienend in energie en ontworpen met het oog op energie-efficiëntie.

Autoluw campushart
Het nieuwe parkeergebouw is een integraal onderdeel van de strategie om het campushart autoluw te maken. Tom Vandeput: “We moedigen studenten en campusbewoners aan hun auto’s aan de rand van de campus te parkeren en verder te reizen te voet of met de fiets.” Nieuwe wandelpaden zullen het parkeergebouw verbinden met andere delen van de campus, waaronder autoluwe routes naar de Health Campus en de nieuwe Spartacushalte in het campuscentrum.  

Ook burgemeester van Diepenbeek Rik Kriekels is bijzonder blij met het nieuwe parkeergebouw. “Het biedt een oplossing aan de parkeerdruk die er jaren was op onze campus. Door de auto’s aan de rand te parkeren, kan de site bovendien veel aangenamer en groener worden ingericht. Een absolute meerwaarde.”

Spil van innovatie
“De Limburgse bouwsector heeft ambitie”, aldus Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder en directeur van Embuild Limburg. “De site van de Bouwcampus zal door de opening van het parkeergebouw nog meer futureproof, duurzaam en toegankelijk zijn voor alle stakeholders. Het geeft ons de mogelijkheid om een versnelling hoger te schakelen en van Bouwcampus 2.0 de spil van innovatie te maken. Een plek die bruggen bouwt, zowel lokaal, Vlaams als internationaal. Een plek waar de bouw thuis is.”