Embuild is de nieuwe naam van de Confederatie Bouw. De ‘Em’ staat daarbij voor ‘Empower’ en ‘Embrace’: versterken en ondersteunen. Waarom dit nieuwe merk? “Omdat de bouw veranderd is en meer dan ooit innovatief en duurzaam is. Ook onze organisatie evolueerde mee, maar onze naam dekte de lading niet goed genoeg meer”, zegt Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder-directeur van Embuild Limburg.
Drie jaar geleden hebben we het 100-jarig jubileum van de Confederatie Bouw Limburg gevierd met een feestelijk event voor al onze leden en stakeholders. Al sinds 1919 staan we op de barricaden voor de aannemers en installateurs uit de bouw in onze provincie om hen te helpen en te ondersteunen waar we kunnen. Maar we kijken ook resoluut naar de toekomst, om samen met alle ondernemingen actief in de bouw verder te evolueren. Daarom kiezen we voor een nieuwe naam en een nieuw merk. Embuild Limburg is een goede vertaling van waar we naartoe willen gaan. We willen ondernemingen en de sector in het algemeen versterken, we ondersteunen de oude maar ook de nieuwe vakgebieden … We zijn er voor iedereen in de sector, in de brede zin van het woord.
Embuild Limburg versterkt alle ondernemingen actief in de bouw
De ‘Em’ van Embuild staat voor ‘Empower’ en ‘Embrace’: versterken en ondersteunen. “Het logo heeft de vorm van een baksteen, hét alom bekende symbool voor de bouw. De punten weerspiegelen de vele nieuwe technologieën en technieken binnen de bouw, de digitalisering die ook in de bouw overal doorbreekt en tenslotte ook de grote verscheidenheid aan bedrijven en mensen in onze sector. Zonder hen geen bouw, zonder hen geen Embuild.”, verduidelijkt de topman van Embuild Limburg.
‘Progress. Together.’ is de nieuwe tagline: de bouwsector evolueert immers razendsnel. Chris Slaets: “We digitaliseren, maken gebruik van de modernste technieken, zorgen via nieuwbouw en renovatie voor duurzame woningen, gebouwen en infrastructuur, werken op een veiligere wijze en zo meer. Onze aannemers en installateurs gaan dus vooruit en we doen dat samen: de bouw is immers de sector bij uitstek waar we samenwerken om een project te realiseren. We dragen ook bij aan maatschappelijke vooruitgang: we bouwen letterlijk en figuurlijk de duurzame toekomst. En de toekomst in Limburg die beloof je niet, die bouw je samen.”
De nieuwe naam zal onze contacten met stakeholders en nieuwe partners gemakkelijker maken
De Confederatie Bouw had nood aan een grondige opfrissing van naam en merk. Het woord ‘confederatie’ klinkt zeer oubollig en weinig wervend voor nieuwe bouwondernemingen. Het woord ‘bouw’ doet dan weer enkel denken aan het bouwen van een huis, terwijl onze sector zeer veel verschillende activiteiten en technieken afdekt.
De bouw is de laatste jaren sterk gegroeid. Concreet:
- Vertegenwoordigt onze sector 5,5% van het BBP in België en 7,4 % in Limburg.
- Genereert de bouw 23 miljard toegevoegde waarde.
- Stelt de bouw 217.400 werknemers te werk: de afgelopen 20 jaar creëerde onze sector 1.000 jobs extra per jaar.
- Telt onze sector 81.500 zelfstandigen en 121.000 bedrijven.
- Is de bouw bij uitstek de kmo-sector met: 74% zelfstandigen, 25% ondernemingen met 1 tot 49 werknemers en 1% met meer dan 50 werknemers.
- Zorgt de bouw ook voor een belangrijke energietransitie: tussen 2017 en 2021 zijn er in Vlaanderen meer dan 5500 geothermische warmtepompen bijgekomen.
- Neemt de bouw ook het voortouw wat circulair bouwen betreft.
Om het merk en de naam Embuild Limburg meteen stevig in de markt te zetten, lanceert onze beroepsvereniging een speciale editie van haar ledenmagazine Embuild Magazine, organiseren we een ledenevent ‘New Vista’ op 8 september op de Bouwcampus te Diepenbeek, zal er een campagne op sociale media gevoerd worden, aangevuld met een advertentiecampagne en wordt Embuild Limburg partner bij Made in Limburg.
De ‘core business’ van Embuild Limburg blijft dezelfde: een professionele sectorfederatie die hulp en advies biedt aan zijn leden en hun belangen behartigt bij de diverse overheden. “We willen we onze toegevoegde waarde voor de leden nog verbeteren en verder aanscherpen, aangezien we zowel op korte als op lange termijn voor uitdagende tijden staan”, besluit Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder-directeur van Embuild Limburg
Over Embuild
Bouwfederatie Embuild vertegenwoordigt meer dan 16.000 Belgische bouwbedrijven. Embuild, voorheen gekend onder de naam ‘Confederatie Bouw’, is als enige bouwfederatie in heel België actief, telt veruit de meeste leden en vertegenwoordigt zowel zelfstandigen, kmo’s als grote bedrijven uit de bouw. De bouw hoort met 217.400 werknemers en 81.500 zelfstandigen tot één van de grootste sectoren van het land.
Embuild Limburg, opgericht in 1919, maakt deel uit van deze grote bouwfederatie.
Embuild verzorgt dienstverlening voor zijn leden en neemt standpunten in rond allerlei thema’s die de bouw aanbelangen: van sociale, fiscale, juridische en Europese zaken tot milieu, klimaat, energie, duurzaamheid, ruimtelijke ordening, openbare werken, tewerkstelling, opleiding, veiligheid op het werk, innovatie, digitalisering, conjunctuur …
Tot slot organiseert Embuild elk jaar 4 vakbeurzen voor zijn leden (Digital Construction, Dag van de Afwerking, Install Day, Belgian Roof Day). We verwelkomen elk jaar het grote publiek op onze bouwwerven tijdens Open Wervendag, het grootste professioneel ééndagsevent in België. Ook is Embuild de grootste uitgever van vakbladen in België met in totaal 16 magazines die elk 5.000 tot 18.000 lezers aantrekken. Daarnaast zorgt Embuild ook voor een consumentgerichte website, www.buildyourhome.be, met tips voor de kandidaat-(ver)bouwer en een project om de veiligheid op werven te verhogen, www.safetymypriority.be. Je kan ons ook vinden op diverse sociale media, zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram en TikTok.
Chris Slaets
Gedelegeerd bestuurder-directeur
Embuild Limburg
Michel Vanderstraeten
Voorzitter
Embuild Limburg